مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی راهبردی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 62
حجم فایل: 129
قیمت: 24000 تومان
بخشی از متن:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق برنامه ریزی راهبردی
تعداد صفحات : 62
فرمت : word (قابل ویرایش)
کاملترین و به روزترین در سطح اینترنت
دارای پیشینه داخلی و خارجی دارد.
دارای منابع فارسی و انگلیسی جدید
فاقد غلط املایی و نگارشی.
رفرنس دهی و پاورقی استاندارد.
بخشی از متن فایل:
برنامه ریزی راهبردی
مفهوم استراتژی
فرهنگ وبستر[1]
استراتژی را این چنین تعریف میکند:
«علم و هنری که فرمانده نیروهای نظامی در هنگام مواجهه با
دشمن جهت بهره گیری از موقعیتها و امکانات بکار میبندد».
واژه استراتژی[2]
از ریشه یونانی استراگما به معنای فرمانده ارتش، مرکب از دو کلمه ارتش و رهبر
گرفته شده است. مفهوم استراتژی ابتدا به معنای فن هدایت، تطبیق و هماهنگ سازی
نیروها جهت نیل به اهداف جنگ در علوم نظامی بکار گرفته شد. سپس تئوریسینهای علم
مدیریت، استراتژی را چگونگی تخصیص منابع کمیاب، جهت رسیدن به اهداف اقتصادی تعریف
کردند (فروزنده دهکردی،1394)، در زمان پریکلس (450 ق، م)، به معنای مهارتهای
مدیریتی (اداره، رهبری، قدرت و سخنرانی) اطلاق میشد. در زمان اسکندر مقدونی (330
ق، م)، به معنای مهارتهای استفاده از نیروها در غلبه بر دشمنان و مخالفان و ایجاد
یک سیستم واحد حکومت بر جهان به کار میرفت. استراتژی به حیلهها و تدابیر فرمانده
نظامی اطلاق میشد و این قدیمی ترین تعریف استراتژی است. در زمان ناپلئون استراتژی
تعریف دیگری پیدا کرد: «علم حرکات و طرحهای نظامــی» (همان).
مفهوم استراتژی سالهای سال به عنوان یک مفهوم نظامی بکار
برده شده است. و در کشور ما هم از کلمه معادل سوق الحبیشی در این مورد استفاده میشود
که به طور مستقیم به عملیات نظامی مربوط است و به عنوان: لشکر کشی، تعبیه سپاه،
علم اداره کردن عملیات و حرکات ارتش در جنگ تعریف شده است (توتونچی افشار، 1382،
12).
اندروز[3] در سال 1971 استراتژی را چنین تعریف میکند، استراتژی
عبارتست از الگوی منظورها، مقاصد، اهداف، خط مشیهای اصلی و طرحهای جهت دستیابی
به اهداف (دیوید،1394).
هنری مینتزبرگ استراتژی را به پنج مفهوم به کار برده است.
که عبارت از طرح، تمهید، الگو، موقعیت، دیدگاه و چشمانداز (ابراهیمی نژاد، 1379،
14).
استراتژی عبارت از الگو یا طرحی که هدفها، سیاستها و
زنجیرههای عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یک دیگر ترکیب میکند.
اساساً استراتژی مجموعهای از قواعد تصمیم گیری برای جهت دادن به رفتار سازمانی است
(فرد،1393).
استفاده از مفهوم استراتژی در حیطه سازمان و مدیریت در نیمه
دوم قرن بیستم میلادی توسط هنری فایول و پیتر دراکر آغاز شده است (فروزنده
دهکردی،1394).
استراتژی یک مفهوم سیستمی است که به رشد یک سازمان پیچیده
همخوانی و جهت میدهد (مت و ذکریا، 2015). از این رو باید از رویکرد سیستمی برای
شناسایی و تجزیه و تحلیل فرصت ها، موقعیت ها، تهدیدها و تنگناهای محیط بیرونی و
جنبههای مثبت و منفی درونی سازمان استفاده کرد (حمیدی زاده، 1380، 4).
استراتژی عبارتست از تلاش برای درک این مطلب که در جهان
امروزی، چه جایگاهی را به خود اختصاص داده ایم، و نپرداختن به این موضوع که آرزو
داشتیم در چه جایگاهی میبودیم. بطور کلی میتوان گفت استراتژی یک طرح عمومی و
گسترده در راستای رسیدن به اهداف بلند مدت است. استراتژیهای سازمانی معمولاًبر
ابعاد مختلفی چون بازاریابی، امور مالی، تولید، تحقیق و توسعه و روابط عمومی
متمرکز هستند (داوری، 1390، 35).
استراتژی را میتوان از سه دیدگاه مهم بررسی کرد:
1. تدوین استراتژهای (ایجاد استراتژی های)
2. اجرای استراتژیهای (به عمل در آوردن استراتژی)
3. کنترل استراتژی (اصلاح و تعدیل استراتژی) (ابراهیمی
نژاد، 1379، 12).
بطور کلی میتوان گفت: اگر چه استراتژی در سازمانها به
صورتهای متنوع و متمایز تعریف و تعبیر میگردد و نمیتوان تعریف ویژهای را از
استراتژی در بین کلیه مدیران اجرا نمود، اما میتوان به لحاظ فرهنگی و مفهومی آن،
بهره مناسب بر کاربری در هر مقطع را فراهم نـــمود (فرد،1393).
2-3.
تعاریف استراتژی
تعاریف سنتی استراتژی که از ادبیات نظامی یا تجاری سرچشمه
گرفته متفاوت میباشد. تعریف استراتژی را از پنج دیدگاه میتوان مطرح ساخت که
عبارتند از (مینزبرگ، 1988):
1-
استراتژی به عنوان طرح[4]
2-
استراتژی به عنوان نیرنگ[5]
3-
استراتژی به عنوان الگو[6]
4-
استراتژی به عنوان موقعیت[7]
5-
استراتژی به عنوان نگرش[8]
شایان ذکر است
واژه استراتژی در طول سالیان دراز، براساس دیدگاهها وتئوریهای مختلف مدیریت و
برنامهریزی به طرق مختلفی تعریف و تفسیر شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
استراتژی به عنوان طرح
عبارت از نوعی
کارآگاهانه و یا مجموعهای از رهنمودها است که برای مقابله با وضعیت و یا رخدادی
خاص در آینده پیشبینی میشود.
استراتژی به عنوان نیرنگ
علاقمندان به این
تعریف معتقدند که استراتژی ضمن اینکه مفاهیم مطرح در تعریف قبل را دارا میباشد،
دارای ویژگی خاص است که منجر به نیرنگ و مانوری زیرکانه در مقابل رقبا میشود.
استراتژی به عنوان الگو
براساس این تعریف
به دنبال توسعه استراتژی که میتواند هم به صورت طرح و یا نیرنگ باشد، مهمترین گام
محقق سازی استراتژیها است. لذا در این تعریف استراتژی الگویی در جریان تصمیمها
است.
استراتژی به عنوان موقعیت
چهارمین تعریف این
است که استراتژی یک موقعیت است، خصوصاً وسیلهای برای قرار دادن سازمان در جایی که
نظریه پردازان سازمانی مایلند آن را «محیط» بنامند. براساس دیدگاه برخی صاحب
نظران، استراتژی با این تعریف به یک نیروی میانجی یا هماهنگ کننده بین سازمان و
محیطش، یا به عبارتی، بین موقعیت درونی و بیرونی تبدیل میشود.
استراتژی به عنوان نگرش
تعریف چهارم
استراتژی (موقعیت) سعی دارد محلی را برای سازمان در محیط خارج آن بیابد و موقعیت
آن را مستحکم کند، در حالی که تعریف پنجم (نگرش) به درون سازمان مینگرد.
[1]- Webster
[2]- Strategy
[3]- Andrews
[4] - plan
[5] - ploy
[6] - .pattern
[7]- .position
[8]- perspective
..............
منابع:
1.
آکر، د.، 1391،
مدیریت استراتژیک بازار. ترجمه صفرزاده ح. تهران، انتشارات پویش. چاپ ششم. صص
111-116.
2.
اعرابی، م.، 1385. اسناد برنامه
ریزی استراتژیک. تهران. دفتر پژوهشهای فرهنگی.
3. برایسون، ج.، 1386. برنامه.ریزی
استراتژیک برای سازمان.های دولتی و غیرانتفاعی با اصلاحات و اضافات.
منوریان.ع.(مترجم). تهران: انتشارات.مؤسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
4.
تمپورال، پ.، 2012، امکانسنجی توسعه نام تجاری در افزایش جذابیت نقشههای
اپراتور موبایل، سومین کنفراس بینالمللی
حسابداری و مدیریت، مرکز همایشهای بانکوک. تایلند.
5.
جعفر پیشه، خ.،1390، اسرار نام و نشان تجاری.
اصفهان، انتشارات آموخته. چاپ اول. ص 82-89.
6.
رابینز،
ا.،1393، تئوری سازمان. مترجمین الوانی س. و دانایی فرد ح. تهران انتشارات صفار
اشراقی. چاپ هشتم. ص، 112-117.
7.
روشن، ا.، 1389،
بهینهیابی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای دولتی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی
در آموزش عالی، شماره 58.
8.
وظیفه دوست، م.،
و حریری خ.، 1391، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗأﺛﻴﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﺼﻮﻳﺮ آن در ﺣﻮزه ﺗﻨﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت
ﻣﺼﺮف و ﺧﺪﻣﺎت. مجله مدیریت بازاریابی، شماره 17.
9.
فروزنده دهکردی،
ل.،1393، مدیریت استراتژیک. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم. ص 132-151.
10.
فروزنده دهکردی، ل.،1394، مدیریت
استراتژیک. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ چهارم. ص 118-162.
11. فرد، ا.،1392، مدیریت استراتژیک. مترجمین اعرابی س. و
پارسائیان ع. تهران، انتشارات سمت، چاپ نهم. ص،89 -96.
.............................