دانلود-مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-درباره-فناوری-اطلاعات-و-ارتباطات
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: DOCX
تعداد صفحات: 47
حجم فایل: 205
قیمت: 14500 تومان

بخشی از متن:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منابع انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: قابل ویرایش با فرمت doc
تعداد صفحات : 47

بخشی از متن :

فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT )

ارتباطات در عصر حاضر الفبای زندگی صنعتی ، مدرن و متمدن ، جوامع  مترقی  این کره خاکی را تشکیل  می‎دهد. اهمیت ارتباطات و در معنایی ساده‎تر تبادل اطلاعات بین جوامع بشری و انسان‎ها که تشکیل دهنده جوامع بشری می‎باشند و در عصر امروز حضور آن مهم و حائز اهمیت است که به زعم بزرگان علم در جهان امروز اگر کسی خود را بی نیاز از تبادل اطلاعاتی بداند در حقیقت دچار توهمی بزرگ از یک محیط پر رمز و واقعیت گشته و در حقیقت از آمادگی لازم برای ورود به قرن بیست و یکم برخودار نمی‎باشد و از قافله به شدت عقب مانده است.

باگسترش علوم ارتباطی کارآیی سیستم های کامپیوتری افزایش یافت. این همنوایی و تلفیق هم افزای سیستم های اطلاعاتی (کامپیوتر) با سیستم های ارتباطی باعث شکل گیری عصر پیشرفته تری به نام دوره  فناوری اطلاعات و ارتباطات گردید. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک نیاز ، نه یک انتخاب یکی از شاخص ترین فناوری های قرن حاضر به منظور ایجاد جامعه شبکه ای و تحقق ایده های دانایی محور می باشد (خلیل مقدم ، 1384)

فناوری اطلاعات و ارتباطات درشرایط مناسب قابلیت خود را در زمینه های توسعه اقتصادی و اجتماعی بویژه مراقبتهای بهداشتی، سلامت، آموزش های از راه دور، اشتغال، کشاورزی، بازرگانی وهمچنین غنی سازی فرهنگ محلی به اثبات رسانیده است.(هرس،2003) همچنین اهمیت راهبردی و استراتژیکICT  و اهمیت فزاینده ای که در سطح بین الملل پیدا کرده، به کشور ما تسری پیدا کرده است و یک منبع استراتژیک برای سازمان ها ونهادهای دولتی کشور محسوب می شود وماهیت و نحوه کسب و کار را به طوراساسی متحول کرده است. استراتژیک شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش آن را مهم جلوه می دهد. (میرخانی ، 1385) در سال‌های اخیر رشد سریع فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تاثیر بسیار مهمی در زندگی بشر و کارکرد سازمان‌ها و موسسات در کشورهای مختلف داشته است. به اعتقاد صاحب‌نظران همان گونه که اختراع ماشین بخار و وقوع انقلاب صنعتی موجب تحولات عظیم در زندگی کاری و شخصی افراد گردید، انقلاب ارتباطات هم به طور مشابه دگرگونی‌هایی را در زندگی آدمی به همراه دارد(لورین و اریک، 1997).

به مدد رسانه‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، جهان به دهکده‌ایی مبدل شده که اطلاعات و رسانه‌ها، سیستم‌های عصبی و اجزای این دهکده را به هم متصل ساخته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه وسیعی از فناوری‌ها (اینترنت، ماهواره، تلفن همراه، تلویزیون‌های کابلی، رایانه‌های خانگی و ویدئو) است که برای برقراری ارتباط بین انسان‌ها (فرستادن و دریافت انواع پیام‌های کلامی، صوتی و تصویری) و نیز برای تولید، انتشار، ذخیره و بازیابی اطلاعات به کار می‌رود. فناوری اطلاعات و ارتباطات وسیله ای برای ذخیره سازی، پردازش و ارائه اطلاعات است که به صورت الکترونیکی و مبتنی بر تعدادی رسانه می باشد (رضوی، 1388).

فناوری اطلاعات و ارتباطات عبارتند از گردآوری ، سازماندهی ، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت ، تصویر ، متن یا عدد که با استفاده از ابزار رایانه ای و  مخابرات صورت پذیرد . با پیشرفت سریع ICT در دنیا و تاثیر عمیق ابزار و تجهیزات در تسهیل و تسریع کارها و صرفه جویی در وقت و هزینه ، هر روز بر اهمیت اینگونه وسایل و کاربرد آنها افزوده می شود (اشنایدر ، 2006).

..........................................................

 

 پیشینه تحقیق :

بسیاری از پژوهشگران برای بررسی موضوعات و مسائل مربوط به یک حوزه، از مدلها و الگوهای معتبر موجود در آن حوزه استفاده می کنند.  چنانکه گفته شد، در زمینة پذیرش فناوری اطلاعات نیز مدلهایی وجود دارد که اعتبار آنها در پژوهش هایی گوناگون مورد تائید است.

از هنگام ارائه مدل پذیرش فناوری، استفاده های مکرری از آن در پژوهشها به عمل آمده که تقریباً همگی آنها در حوزه فناوری اطلاعات بوده است . پیژپرس ٨٥ مقاله را که تحقیقات انجام شده با مدل پذیرش فناوری را نشان می دهد فهرست کرده و در عین حال معتقد است که این فهرست تنها بخشی از مقالات ذیربط را در بر می گیرد (پیژپرس ، 2001) . طبق گزارش انستیتوی اطلاعات علمی (ISI) تا ژانویه ٢٠٠٠ ، تعداد ٤٢٤ مقاله به دو مقاله معرفی این مدل ارجاع داده اند (ونکاتش و دیویس ، 2000 ) و (دیویس و همکاران ، 1989 ).

 

تحقیقات داخلی :

     محقر و شیر محمدی (1383)  در پژوهشی که درباره توسعه مدل پذیرش فناوری (TAM) در وزارت کشور ، بر روی کاربران سیستم اتوماسیون اداری در ساختمان مرکزی وزارت کشور که شامل کارکنان چند معاونت بودند انجام شد و به نتایج زیر دست یافتند، ادراک سهولت استفاده بر ادراک سودمندی تأثیر  می گذارد و رابطه مثبت و معنی دار، با ضریب همبستگی بالا میان سازه های ادراکات ، تمایل به استفاده و استفاده واقعی وجود دارد . سازه های گروه تأثیرات اجتماعی رابطه مثبت شدیدی با سودمندی ادراک شده دارند . کارایی فردی افراد نسبت به سیستم های رایانه ای همواره در این پژوهش رابطه مستقیم با سهولت استفاده را نشان می دهد ، افراد در هنگام مواجهه با مشکل استفاده از فناوری اطلاعات تمایل دارند یک مرجع در دسترس و آماده برای راهنمائی و حل مشکل آنها وجود داشته باشد ، و جهت گنجاندن فعالیتهای تسهیل در پذیرش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی ، کدام نواحی باید مورد توجه قرار گیرند و میزان تأثیر  گذاری هر یک از عوامل به چه میزان می باشد ، تا بتوان بر مبنای آن دست به اقدامات لازم زد.

 ........................................

- تحقیقات خارجی :

 

     وو و همکاران (2008) در تحقیقی با عنوان «استفاده از نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری جهت کنکاش مدل رفتاری کاربران نسل سوم ارتباطات سیار» به نتایج ذیل دست یافتند:

انتظار عملکرد کاربران از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. الویتهای مصرف کنندگان نسبت به خدمات نسل سوم نبایستی بر رضایتشان برای خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثر کند، زیرا کارکردهای خدمات نسل سوم بمراتب بیشتر از کارکردهای خدمات نسل دوم است و مصرف کنندگان می توانند مشترک ارتباطات و برند تلفن سلولی را به آسانی تغییر دهند.

- درباره شرایط تسهیل گر کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات سیار، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد و اثرش نسبت به تمامیت سامانه بیشتر است. سامانه وب سایت اولاً باید دقیق باشد و آخرین اطلاعات را بمنظور جذب مصرف کنندگان فراهم نماید، ثانیاً کیفیت اتصال وب سایت بر تمایل مصرف کنندگان اثر خواهد کرد بعبارتی کیفیت اتصال کاربر باعث افزایش علاقه کاربر به استفاده از وب سایت می گردد .

 در خصوص اثرات اجتماعی کاربران خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به قصد رفتاری و رفتار استفاده دارد. خانواده و دوستان مصرف کنندگان می توانند بر آنها جهت استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار اثرگذار باشند.

پیرامون قصد رفتاری خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، اثر مثبت نسبت به رفتار استفاده دارد ، درحالیکه نرخ اثر آن کاهش یافته است. جذب طبیعی مصرف کنندگان به استفاده از خدمات نسل سوم ارتباطات سیار ، آسان است و آنگاه می تواند بر تمایل مصرف کنندگان به استفاده متوالی از آن اثر کند.

...............................................................

بخشی از منابع :

منابع فارسی :

 

1.       آلبرتو، کارنیرو (مرداد 1386). ترجمه عباس نصیری زنگ آباد. پذیرش فناوری های نوین در سازمان: ماهنامه تدبیر ، سال هجدهم، شماره 182،صفحه 49.

2.       احمدی ده قطب الدینی، محمد . (1387) . بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف - فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس ، طرح پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار.

3.       اصنافی ،امیررضا-حمیدی،علی.( 1386).نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه آموزش و دانش با تاکید بر نقش کتابخانه های مجازی،مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

4.       الهی، ش. عبدی، ب. دانایی فرد،ح (1389). پذیرش دولت الکترونیک در ایران: تبیین نقش متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی مطرح در پذیرش فناوری. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره1،صص 67-41.

5.       امیرشاهی، میراحمد و باروتی اردستانی، نرگس، (1385) ،«ارائه مدل مفهومی پذیرش فناوری اطلاعات برای کارکنان سیستم های بانکی: بانک صادرات شهر تهران» ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی الزهرا.

6.       پاسبان رضوی،مجیدرضا.(1388). موسسه ارتباطات و فناوری آموزشی بریتانیا والدین، فناوری ارتباطات و اطلاعات ، مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (ICT) و تعلیم و تربیت

7.       حسین پور، جعفر. 1386. نقش فن آوری اطلاعات در تحول ساختار سازمان ها، ماهنامة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شمارة 238، صفحات 195-182.

...............................................

شما هم می توانید با عضویت در سایت فایل روز صاحب یک فروشگاه رایگان فایل شوید و فایل های خود و دیگران را بفروشید و کسب درآمد کنید.

#بهترین_سیستم_همکاری_در_فروش_فایل

#سیستم_همکاری_در_فروش_فایل

#بهترین_فروشگاه_ساز_رایگان

ثبت نام در سیستم همکاری در فروش و فروشگاه ساز رایگان فایل روز

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.